fridasomsyr

värdet av att betala mera.

Publicerad 2015-05-15 17:05:00 i Allmänt, Att leva grönt,

Ofta när man läser eller hör om människors tankar om att handla ekologiskt så pratar man om att "jag betalar gärna mer för att få ekologiskt" eller "jag tycker att det är för dyrt med ekologiskt". 
Men ingen pratar om att de kanske betalar för lite för den mat de äter. Det är klart att matpriserna kan gå ner när man sprutar ut bekämpningsmedel för att bli av med insekter, eller kan massproducera i en fabrik, eller klämma ihop alldeles för många djur på en för liten yta och strunta i att deras stund på jorden inte blir ens dräglig. 
Det är klart att det blir en skev prissättning då, för ekologiska och fairtrade-märkta varor kommer aldrig kunna komma ner i samma prisnivå. 
 
Vi betalar alldeles för lite för maten. Det ligger mycket arbete bakom, inte bara av människor utan också från jorden, som vi dessutom aldrig betalar, utan bara tar utav. Vem har gett oss rätten att göra det? 
 
Så tänk inte att det ena alternativet är för dyrt. Tänk på vad du faktiskt betalar för. Och att det andra alternativet inte är normalpris, utan för billigt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

FridaSomSyr

Bor i Karlstad med man och liten son. När jag inte jobbar på "det där stora möbelvaruhuset" så hänger jag på universitetet och pluggar till miljövetare. Det här är min blogg.En blogg om lite smått och gott. Mest om det jag syr.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela