fridasomsyr

Lilla jag...

Publicerad 2015-01-23 13:48:00 i Allmänt, Att leva grönt,

Sitter och läser en studie om relationen mellan inkomst och hur vi konsumerar mat. Hur skev världen är, en stor del av jordens befolkning svälter medan en stor del äter alldeles för mycket. 
Hörde för ett tag sen att det är fler som dör i följd av fetma än mängden som dör av svält.
Det var hur som helst inte det som jag skulle komma fram till utan att de enskilda hushållen är de som är de största konsumenterna av mat. 
Det är alltså vi som har ansvar för att våra resurser inte ska ta slut. 
Det hade ju varit betydligt lättare om det hade varit ett stort företag eller organisation som hade varit störst. Det är lättare att förändra något när det är organiserat. 
Nu är det bara en massa små "lilla jag". För inte gör det väl något om lilla jag konsumerar kött sju dagar i veckan? Det gör väl inget om lilla jag inte källsorterar? åker bil överallt? låter all el stå på? köper nya teknikprylar? slänger hälften av all mat jag köper?.... 
 
Men tänk så många som tänker så. Tänk hur många vi faktiskt är som ska dela på den här jorden. 
 
Till alla Lilla jag: Tänk på att ni är många små! Tänk om vi tillsammans istället kunde använda den makten och förändra hur vi konsumerar? Om alla "Lilla jag" blev "Starka lilla jag" eller "Smarta lilla jag" eller "Ekologiska lilla jag". 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: May Klang

Publicerad 2015-01-31 23:44:25

Visst finns det hopp om den här planeten vi bor på när man hör så kloka och förståndiga ungdomar som Frida Didner och hennes familj det finns!!!!!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

FridaSomSyr

Bor i Karlstad med man och liten son. När jag inte jobbar på "det där stora möbelvaruhuset" så hänger jag på universitetet och pluggar till miljövetare. Det här är min blogg.En blogg om lite smått och gott. Mest om det jag syr.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela