fridasomsyr

Mascarpone-cheesecake

Publicerad 2011-03-22 19:27:47 i Bakat & lagat,


Riktigt god cheesecake! Receptet är från Leila. Hur kan man misslyckas då?

Ingredienser

4  st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 st citron, skalet
200 g mascarponeost
4 dl vispgrädde
300 g digestivekex

Garnering
Jordgubbar, hallon, vinbär

Gör så här

1. Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon äggula i vitorna).

2. Vispa äggulor, strösocker och rivet citronskal poröst i en bunke.

3. Rör ner mascarponen.

4. Vispa grädden fluffig och vänd ner den i smeten.

5. Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.

6. Krossa kexen fint i en mixer (eller lägg dem i en plastpåse och krossa med en kavel).

7. Varva smulor och smet i en sockerkaksform. Understa och översta lagret ska vara kexsmulor.

8. Knacka formen lätt mot bordet så att eventuella luftbubblor försvinner.

9. Frys smeten i 3–4 timmar, så att den är lättfryst vid servering.

10. Spola utsidan av formen med varmt vatten så lossnar cheesecaken lätt.

11. Servera med skivade jordgubbar och andra röda sommarbär


/Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

FridaSomSyr

Bor i Karlstad med man och liten son. När jag inte jobbar på "det där stora möbelvaruhuset" så hänger jag på universitetet och pluggar till miljövetare. Det här är min blogg.En blogg om lite smått och gott. Mest om det jag syr.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela