fridasomsyr

Att göra egen tryffel

Publicerad 2010-09-14 20:08:29 i Bakat & lagat,

200 g mörk choklad
2 passionsfrukter
1 ½ dl vispgrädde
2 tsk honung
25 g smör
Kakao att rulla i.

Det svåraste kommer först. Att inte äta hela chokladkakan på en gång.



Klarar man av steg ett så hackar man chokladkakan grovt.



Sen tar man fram två passionsfrukter som man halverar...



... och sen gröper man ur dem i en gryta



Och efter det har man i alla de andra ingredienserna också.
På med svag värme på plattan, låt chokladen smälta och det blir en blank och fin smet...



... som man ställer in i kylen i fyra timmar sisådär.



Nu är det bara att rulla små bollar. Tvätta händerna emellanåt så kladdar det inte lika mycket.
In i kylen igen i 15-20 minuter.
Sen är det bara att rulla i kakao.



Sen är det bara att bjuda sin fina vän på eftermiddagsfika.



Och om man inte orkar äta alla på en gång så kan man förvara tryfflarna i en tätslutande burk i kylen.

/Frida

Kommentarer

Postat av: sandra

Publicerad 2010-09-14 23:25:02

Och så himla goda var dom!! :) tack för en trevlig eftermiddag vännen min <3 Helt klart godkända utav "mansvän" här hemma ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

FridaSomSyr

Bor i Karlstad med man och liten son. När jag inte jobbar på "det där stora möbelvaruhuset" så hänger jag på universitetet och pluggar till miljövetare. Det här är min blogg.En blogg om lite smått och gott. Mest om det jag syr.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela