fridasomsyr

Syltat och bakat!

Publicerad 2009-08-17 22:20:14 i Allmänt,

Idag har jag jobbat, stekt färsk abborre, kokat sylt, bakat bröd och ätit vaniljbulle! Nice!



Så här fina var bären när jag precis hade hällt på sockret. Nu är sylten kokt och klar och står på kylning på balkongen.

Till Torki:

Receptet på det brödet som vi alltid brukar äta:

½ paket jäst
2 tsk salt
1 msk honung
3 dl havregryn (brukar använda fiberberikade)
10 ½ dl vetemjöl
6 dl ljummet vatten.

Blanda bara ihop och låt jäsa i 2 timmar. Sen häller du bara upp degen på ett mjölat bakbord. Viktigt att inte knåda! Då försvinner luftbubblorna och de vill man ha kvar! Forma till en limpa eller två och lägg på en plåt.

Grädda i 15 minuter på 260 C och sänk sedan till 150 C och grädda 15 minuter till.
Sen går det att ändra i all oändlighet. Andra sorters mjöl, majs, morötter, pumpafrön... you name it!



Nu blir det till att sova för imorgon ringer klockan på 4.30 igen. Sen jobbar jag till 15. Sen blir det en snabb tur hem innan jag börjar jobba på växeln fram till 19.30... Och sen upp 4.30 igen... ja, det är tur att det inte är så varje dag.

OCH idag har jag tittat på sport och har tyckt att det var helt okej...

/Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

FridaSomSyr

Bor i Karlstad med man och liten son. När jag inte jobbar på "det där stora möbelvaruhuset" så hänger jag på universitetet och pluggar till miljövetare. Det här är min blogg.En blogg om lite smått och gott. Mest om det jag syr.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela